Ogród zabaw zaprojektowany przez dzieci
Miejsce: Brzeziny, woj. świętokrzyskie
Status: w trakcie realizacji
Start projektu: maj 2016
Zakończenie: październik 2016
Partnerzy: Gmina Morawica, Stowarzyszenie Przyjaciół Brzezin i Podwala
Kontekst
Przestrzeń wokół szkoły w Brzezinach zastaliśmy jako zniszczony przedszkolny plac zabaw. Celem programu edukacyjno-projektowego było więc stworzenie przyjaznej i użytecznej przestrzeni dla dzieci i młodzieży z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Brzezinach oraz edukacja architektoniczna dzieci.
Realizacja
Zaczęliśmy od przeprowadzenia wizji lokalnej i spotkania z zarządcami terenu oraz przyszłymi użytkownikami. W ten sposób poznaliśmy ich potrzeby i oczekiwania. 31 maja 2016 r. przeprowadziliśmy warsztaty z trzema grupami dzieci: przedszkolakami, uczniami szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Były to ćwiczenia twórcze i konstrukcyjne, ale także pozornie niezwiązane z tematem, jak np. tworzenie baśni. W ten sposób udało się nam przełamać schematyczne myślenie o placu zabaw. Efektem tych prac był katalog pomysłów, jak chociażby rozbudowa wejścia na plac zabaw w formie drogi z torem przeszkód. Zaaranżowaliśmy debatę (14 czerwca 2016 r.) z udziałem uczniów oraz przedstawicieli rodziców i nauczycieli, a także dyrektora szkoły, prezes stowarzyszenia, prowadzącej punkt przedszkolny oraz wójta gminy Morawica. W przypadku tego programu uwzględniliśmy trzy strefy placu zabaw: zabawy naturalne pozwalające na obcowanie z przyrodą, zabawy tematyczne oraz zabawy ruchowe – wszystko z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Budową placu zabaw zajęła się gmina Morawica na podstawie przygotowanego projektu. W prace wykonawcze zostali zaangażowani nie tylko fachowcy, ale też wolontariusze.
Rezultaty
- zaangażowanie 50 dzieci i mieszkańców Brzezin w tworzenie przestrzeni wokół szkoły i przedszkola w Brzezinach,
- zbudowanie placu zabaw dla 300 dzieci,
- rozwój umiejętności i postaw dzieci poprzez wspólne projektowanie, które kieruje uwagę dzieci na otaczającą przestrzeń, uwrażliwia na piękno otoczenia, rozwija kreatywność, twórcze myślenie i kompetencje społeczne, a także uczy odpowiedzialności za najbliższe otoczenie,
- kontynuacja działań edukacyjnych z zakresu edukacji architektonicznej przez lokalnego nauczyciela.